Vejen til den succesfulde lønforhandling

Vejen til den succesfulde lønforhandling

Opdateret: 19. apr. 2018



Berlingske har netop offentliggjort en undersøgelse gennemført af Djøf med fokus på, hvordan man bedst ruster sig til lønforhandlingerne.

Man skal gøre sig selv salgbar, siger Pernille Tanggaard Andersen, lektor og forskningsleder, SDU i en kommentar til analysen.

Vejen til at blive mere salgbar er at styrke sin viden og kompetencer gennem livslang læring.

Læs her hvilke argumenter, der virker – og hvad du kan gøre for at forbedre din argumentation.


De gode argumenter

Opnåede resultater er det vigtigste argument for større løn. Men hvordan styrker du de resultater, du kan levere? Det må ske gennem større viden, bedre metoder, mere erfaring – og hvordan får man det effektivt og troværdigt?


En god vej er løbende at opdatere sig selv gennem efteruddannelse med dybde og eksamen, som anerkendes og styrker CV’et.


Mere ansvar og ledelsesansvar er andre vigtige argumenter. Men ansvar får man kun, hvis ledelsen tror på, at man kan løfte det. Det betyder man skal kunne påvise faglig viden og ledelsesmæssig indsigt for at opnå ansvaret.


Kvalifikationer, der kan tilegnes gennem efteruddannelsesforløb.


Nye arbejdsopgaver og nye kompetencer kan sikre en lønforhøjelse. I rigtig mange marketingafdelinger ligger der nye arbejdsområder og udfordringer, som venter på at blive løftet. Du kan sikre din fremtid ved at kunne magte disse nye opgaver. Igen er din egen uddannelse det stærke værktøj, du skal investere i.


Stor arbejdsbyrde nævnes også i analysen som et argument for større løn, men det kunne også være, du kunne påtage dig flere opgaver, forudsat du lærte nye ting eller fik nye metoder og erfaring.


Husk: Hvis din virksomhed investerer i din efteruddannelse, får de endnu mere tilbage i form af bedre arbejde fra din side.


Uddannelse er vejen til lønforhøjelse

Sammenfattende viser Djøfs undersøgelse, at det handler om din egen markedsværdi, dit eget brand.


Brug en ledig stund til at tænke på dig selv og din fremtid. Hvad skal være det unikke salgsargument for dig selv til at sikre din jobsituation fremadrettet? Hvad skal du blive bedre til over det næste år?


Vil du have inspiration til, hvad det kunne være, så burde du kigge på IAA’s udbud af efteruddannelse til marketingfolk. Du kan se et overblik over vores uddannelser her


Hvis du synes din lønforhøjelse godt kunne være højere, så kan det betale sig at få bevilget et uddannelsesbudget her og nu. Du bliver straks en bedre medarbejder for virksomheden – og så står du stærkere til næste års lønforhandling.


/Donald Nekman

23 visninger