Skal fremtidens marketingleder være CDO?

Skal fremtidens marketingleder være CDO?

Opdateret: 19. apr. 2018



IAA har holdt international uddannelses konference i Bangalore, Indien.


En række af IAA uddannelsernes internationale kapaciteter gav deres bud på udviklingen.


Her er tre af de vigtige konklusioner:


Marketing skal passe på ikke at miste momentum, var oplægget fra IAA’s internationale president Felix Tataru. Omverden bevæger sig hurtigere og hurtigere, og markedsvilkårene er under konstante ændringer, men forstår vi marketingfolk, at vi derfor skal ændre os endnu hurtigere? Han efterlyste, at marketingfaget kommer i bedre rytme for ikke at tabe sin position.


CDO bliver fremtidens titel. Den traditionelle CMO, der tager sit udgangspunktet i massekommunikation, hører fortiden til. De fremadrettede udviklingsresultater vil blive skabt af en CDO (Chief Digital Officer). En CDO skal kunne favne indsigt i både teknologi og forbrugeradfærd – og kunne kombinere dette med strategisk anvendelse af den enorme dataviden, der er til rådighed. For traditionelle marketingfolk drejer det sig om at komme på forkant på disse nye områder.


Return on investment skabes gennem Return on engagement. Midlerne til impact I dag er helt andre end tidligere. I prioriteret rækkefølge drejer det sig om content marketing, data analytics, sociale medier og mobile devices.


Konferencen blev holdt i Indien, som er et af de lande, hvor mange forbrugere har springet desktop-generationen over, sådan at mobile devices er den fremherskende kontakt form. 193 minutter om dagen løber det op i ifølge en ny undersøgelse.


/Donald Nekman

5 visninger