Når isbjerget smelter

Når isbjerget smelter

Opdateret: 27. mar. 2019

Hvad gør pingviner, når det går op for dem, at det isbjerg, de står på, smelter? Hvem skubber problemet ind under vingen, og hvem åbner næbbet? Change management handler, selvfølgelig, om forandring. Det handler om at anerkende et problem, sørge for at samle konsensus om at gøre noget og føre en vision til dørs. Mie Levi Fenger, der underviser på IAA Diploma Marketing Management, er change management ekspert og Principal Strategy Lead hos SimCorp. Hun fører os tættere på, hvad det hele handler om; mennesker.



Af Anne Marie Løkkegaard


Mie Levi Fenger har arbejdet med et omfattende change management-projekt, da hun var Head of Design to Value hos Grundfos. Hun er ikke i tvivl om, hvad change management handler om:


“ Tilbage i 80’erne var John P. Kotter en af pionererne i udviklingen af change management, og det var ham, der brugte analogien med en koloni pingviner, der står på et isbjerg, der er ved at smelte. Det handler naturligvis om mennesker, hvordan vil tager imod forandring, og hvad vi skal gøre for at rykke os, når det er nødvendigt,” siger Mie Levi Fenger.


Den amerikanske forfatter og professor ved Harvard Business School John P. Kotter udviklede en 8-trins proces, der skulle lede til forandring. Det første var, at man skal lytte til forvarsler på, at noget er ved at gå galt. Præmissen for forandring er, at man accepterer, at noget faktisk er galt, og at man skal initiere en forandring: ‘sense of urgency’. Når det er på plads, skal du skabe en ‘guiding correlation’, der betyder, at du skal samle en sammenslutning af mennesker, der bakker dig op.


“Det skal være folk med tyngde i organisationen, som du får med på vognen, så du kan rykke. Du skal have dem med på, hvor vi skal hen, og hvad udfordringen er. Det næste trin er at kommunikere din vision i organisationen. Og her går det tit galt. Der er så mange kanaler i dag, og alle er vant til et information overflow, så du skal være helt skarp på dit budskab. Og så skal det bare gentages - mange gange,” siger Mie Levi Fenger.


Culture eats strategy for breakfast

Find den indre motivation

Mie Levi Fenger er fascineret af, at change management handler om mennesker. Det handler IKKE om PowerPoint-præsentationer og Excel-ark, og en af hendes yndlingssætninger er ‘Culture eats strategy for breakfast’.


“Du kan drive folk til det ekstraordinære, hvis du får fat i deres indre motivation. Forandringsledelse handler enormt meget om psykologi, og der er store gevinster at hente ved det. I fremtiden vil den menneskelige dimension være den competitive advantage. Du vil kunne differentiere dig på kreativitet,” siger hun.


Ifølge Mie Levi Fenger fejler 70 % af alle change initiativer, fordi man glemmer det menneskelig aspekt. Det kræver en dialog over kaffemaskinen, man skal tale sammen om den adfærdsændring, der er nødvendig. Hvis man skal drive den forandring, må man også kigge på sig selv og lade sine Excel-ark blive i skuffen.

I don’t get it, I don’t like it, I don’t like you

Du vil møde modstand

Change er ikke nødvendigvis alle pingviners kop the. Faktisk kan change management møde udfordringer i stærk modstand over de nye tiltag.


Den amerikanske foredragsholder, forfatter og change-rådgiver Rick Mauer har formuleret tre sætninger, man vil møde i arbejdet med at forandre dynamikker på arbejdspladsen: I don’t get it, I don’t like it, I don’t like you.


“Når du arbejder med change, går du tit ind og forskyder magtbalancer, og det er ikke altid lige populært. Men der er det vigtigt, at man får kommunikeret, at medarbejderens position ikke nødvendigvis bliver dårligere, men bare anderledes,” siger Mie Levi Fenger og fortsætter:


“I don’t like you opstår, når du bliver personificeret med change, og det kan betyde, at der går en sort klap ned, når du kommer ind af døren om morgenen. I en transformation vil der være nogen, der ikke kan lide dig, og det må man takle. Det kan være, du i en periode skal holde dig væk og lade en anden tage over.”

Hvis det skal lykkes, skal alle med

Et eksempel fra dagligdagen

Change Management kan skaleres fra både små organisationer til store. Der er et stort behov for evnen til at omstille sig i en verden, der hele tiden stiger i kompleksitet. Hvis man skal forblive konkurrencedygtig, skal hele virksomheden mobiliseres i processen. Mie Levi Fenger bruger tit lavpraktiske eksempler fra hverdagen for at eksemplificere.


“Hvis du selv vil lave en livsstilsændring derhjemme, spise sundt og løbe et par gange om ugen, så er der ikke de store chancer for at lykkes, hvis din bedre halvdel bliver ved med at servere sovs og kartofler. Alle skal med på vognen, ellers bliver change minimeret gevaldigt,” siger hun.


Mie Levi Fenger underviser i change management på IAA Marketing Management-uddannelsen. Hun er Principal Strategy Lead i SimCorp, hvor hun arbejder med change management og transformation, og hun har ligeledes tidligere arbejdet 6 år med forandringsledelse i Grundfos. Som Global ansvarlig for et af de største transformationsinitiativer i Grundfos i nyere tid, skabte hun bundlinjeresultater samt transformeret organisationens mind-set til at blive mere innovativt og omkostningsbevidst. I alt involverede initiativet 2.500 interessenter på tværs af hele værdikæden, og indbragte under hendes ledelse godt 700 millioner DKK.

50 visninger