Mobile marketing: Hurtighed er alt

Mobile marketing: Hurtighed er alt

Antallet af mobilbrugere forventes at passere fem milliarder på verdensplan i 2019, og det kan ikke undre, at mobile marketing spiller en stadig større rolle. Faktisk er mobiltelefonen den centrale spiller blandt de platforme, vi omgiver os med til daglig. Vi har spurgt Technical Director Peter Kargo Bruun fra det digitale bureau AKQA, hvad en marketer skal vide om mobile marketing. Hurtighed er afgørende, siger han.


Af Anne Marie Løkkegaard


Mobile marketing bliver i større og større grad tildelt pladsen som hovedhjørnestenen i virksomhedernes marketingstrategi. Ifølge Danmarks Statistik havde 77 % af danskerne en smartphone i 2015. I 2018 var tallet 88 %. Der er et kæmpe potentiale i at rette sin marketing mod alle os, der er limet til vores smartphone dagen lang. Men hvor tager man fat?


“Du skal forstå de specifikke kneb, der gør, at du kan optimere din tilstedeværelse på mobilen som kanal. Forbrugerne i dag er forkælede, og de har travlt” siger Peter Kargo Bruun.

Det lille micro-moment giver dig en fordel over dine konkurrenter

Tiden er essentiel

Ifølge Peter Kargo Bruun siger en tommerfingerregel, at folk begynder at flakke efter tre sekunder.


“Tid er det helt centrale i vores digitale verden. Der er en masse app-services, som er dyre og lavet, så de performer godt. Google og Facebooks apps sætter barren højt, og det er mere end svært for tømmerhandlen nede på hjørnet at levere noget tilnærmelsesvis lige så godt og hurtigt, ” siger han og fortsætter:


“Vi har en forventning om, at det går hurtigt at loade, og det skal vi forsøge at efterkomme, for ellers mister vi folks opmærksomhed og dermed en konvertering. Dine mobile løsninger skal loade hurtigt eller i den mindste give en følelse af, at de loader hurtigt”, siger han.


TIVOLI strækker brugernes tålmodighed på fineste vis

Et eksempel på, hvordan brugerens tålmodighed kan strækkes, er Tivolis mobile app, hvor det tager lidt tid om at loade al information. Imens får brugeren tre små beskeder:


watering the flowers

polishing the lightbulbs

calibrating the rides


På den måde får Tivoli et lille smil frem på brugerens læber frem for irritation.

Tricket er at give brugerne den følelse, at der hurtigst muligt kommer noget at kigge på, når de går ind på ens hjemmeside eller klikker på en app. Hvis man ikke har den tekniske formåen til at loade siden eller app’en hurtigt, kan man altså tage det i bidder og give folk noget at se på imens.


Du kan flytte din forretning nye steder hen

Apps har klare fordele

Apps er en naturlig del af af vores hverdag, og de lever op til kravet om hurtighed. I modsætning til søgning med browsere giver de en meget hurtig og fokuseret kommunikation.


“Der er forskel på den kommunikation vi har på en app og i en browser. Browseren er til den søgbare information, hvor du googler og måske taster forkert og derved bruger mere tid. Apps er lidt tættere på kernen i computeren på telefonen, så der kan vi levere hurtigere,” siger Peter Kargo Bruun.


En app giver loyalitet

“Med apps får du brugere, som er langt mere loyale og passionerede omkring dine produkter. Virksomheden, der kan få umiddelbare fordele af en app og kan sætte ressourcer af til det, har bedre chancer for at optimere til en god brugeroplevelse. Brugeren ser sig selv som et rationelt menneske, der gør de rigtige ting, og når han eller hun har truffet et valg som at downloade en app, så er det det rigtige. App’en bliver et rationelt valg.”


Push-beskeder skal bruges med nænsom hånd

De fleste har oplevet at få irrelevante overgearede push-beskeder på deres mobil og lige så effektfulde de kan være, når de rammer, lige så ødelæggende kan de være.


“Du skal ikke sende pushbeskeder for ofte og altid sørge for, at det er relevant indhold. Push-beskeder kan være et utroligt stærkt værktøj, som kan flytte din forretning. Men det kan også i yderste tilfælde få folk til at slette din app, fordi de bare er trætte af det.

De skal komme i en kontekst, som din bruger kan relatere til. Det skal være personificeret, “ siger Peter Kargo Bruun.


Fleksible systemer er kodeordet

Kodeordet er en god marketing automation platform med relevante data, der sikrer, at virksomheden rammer brugerne lige der, hvor behovet er. Ifølge Peter Kargo Bruun er man bedst tjent med systemer, hvor hvert element kan skiftes ud efterhånden, for systemer bliver hurtigt forældede.


“Vi er nået et sted hen i den digitale evolution, hvor du får bedst resultater ved at kombinere flere ting i stedet for at lave et system, der er one size fits all. Der kommer hele tiden nye platforme, og du er nødt til at have et teknisk hierarki, en arkitektur, der består af løst koblede enkeltenheder, der kan tale sammen. Så du kan tage en ting ud og putte noget andet ind. Og det fordrer, at du ikke har for mange store ‘rumskibe’.”


Marketingmedarbejderen skal acceptere præmissen

Mobile marketing kræver, at marketingmedarbejderen holder sig orienteret. Man skal ikke nødvendigvis vide alt, men blot nok til at kunne stille de rigtige spørgsmål.


Mange af disse ting er båret af teknik, som man er nødt til at forstå og forholde sig til. Marketingmedarbejderen skal acceptere, at det er en præmis, at man skal have noget viden for at kunne stille de rigtige spørgsmål til sit bureau eller it-afdelingen. Vi lever i en tid, hvor du skal opdatere dine kompetencer hele tiden, og mobile marketing stiller krav, men har også potentialet til at rykke marketingarbejdet helt nye steder hen, ” afslutter Peter Kargo Bruun.


Peter Kargo Bruun underviser på IAA Digital Excellence-uddannelsen. Han er Technical Director hos AKQA Denmark og har 15 års erfaring med digitale projekter. Han arbejder i dag med rådgivning og udvikling indenfor mobile platforme. Han har tidligere arbejdet i RelationshusetGekko, Adtomic og Grey Digital.

0 visninger