Marketingmedarbejdere skal tage ansvar

Marketingmedarbejdere skal tage ansvar

Opdateret: 26. apr. 2019

CMO hos Interflora, Zvi Goldstein, er helt klar i spyttet, når det gælder forventninger til medarbejdere i marketingafdelingen, hvad enten de er menige medarbejdere eller chefer: I skal påtage jer et ansvar, og overblikket skal ligge hos jer.


Af Pia Osbæck


Zvi Goldstein er marketingdirektør og medejer af dansk Interflora, som har vundet flere markedsføringspriser, og som netop er nomineret til fem priser ved Danish Digital Award.


Vi har spurgt Zvi Goldstein, hvilke krav og forventninger han stiller til sine marketingmedarbejdere. Han lægger hårdt ud:


”Jeg har gennem mit virke set en eklatant mangel på at tage ansvar – og det er uanset om det er marketingchefen eller marketingmedarbejderne,” siger han og fortsætter:

”Der er en voksende kompleksitet på medie- og techmarkedet, og derfor er der en tendens til, at når noget går galt, er det sjældent ens egen skyld, men leverandørerne eller samarbejdspartnerne, dvs. bureauerne. Man fralægger sig ansvaret.”


Hvordan undgår du, at dine medarbejdere fralægger sig ansvaret?

” Jeg ansætter folk, der er i stand til at holde det strategiske overblik, som kan løfte sig op i en helikopter og styre processer og samarbejdspartnere,” siger Zvi og fortsætter:

”Den fornemste opgave for en marketingperson er at agere som tovholder og være et samlingsled. Der er selvfølgelig nogle enkelte specialiststillinger ind i mellem i marketingafdelinger, som CRM og search, der har viden om f.eks. kanaler og techværktøjer, men som udgangspunkt skal marketingmedarbejdere have overblik over, hvordan økosystemet fungerer og tage ansvar for det.”


Zvi Goldsteins forventninger til medarbejderne

Hvilke egenskaber skal man have for at blive ansat hos dig?

”Jeg forventer, at man er en god generalist; at man har et godt overblik; er selvstændig; og er god allround. Man skal vide lidt om rigtig meget, men jeg stiller ingen krav om, at man skal vide det hele.”


Zvi Goldstein fortsætter:

”Jeg kunne aldrig finde på at ansætte specialister. Måske må jeg æde mine ord i mig igen på et tidspunkt, men vi søger folk, der kan hæve sig lidt op, styre processer og styre samarbejdspartnere. Jeg vil hellere have, at de har strategisk overblik, end at de er specialister.”


Specialist kontra generalist


Som eksempel på forskellen mellem generalister og specialister fortæller Zvi Goldstein en historie, han engang har hørt om, at specialister arbejder på samme måde som læger.


”Hvis du kommer på hospitalet med en sygdom, ryger du fra læge til læge og hver læge prøver noget nyt, men ingen tager hensyn til, hvad lægen før har gjort eller ved, hvad der er sket,” siger han og tilføjer:


”Det sker også på bureauer. Den ene medarbejder ved ikke nødvendigvis noget om den andens – eller det andet bureaus - kompetencefelt, men det forventer jeg til gengæld, at mine medarbejdere gør. Jeg har ikke forventning til mine bureauer om, at de har overblikket, men det har jeg til mine medarbejdere, for ansvaret er i sidste ende vores.”


Hvilken type medarbejdere har du ansat?

”Vi har f.eks. ikke search og crm, det køber vi os til. Vi har en person, der er god til at orkestrere det digitale, som vores bureauer leverer, og så har vi en god kundeperson – der faktisk kommer fra et bureau. Hun er generalist, og er vant til at håndtere mange forskellige discipliner og kan gennemskue, hvornår man skal sætte hvad i gang. Vi har også en, der har ansvaret for vores techværktøjer, og han har en baggrund som systemarkitekt og har samtidig forstand på sammenhænge og hvordan ting bygges. De er alle strategiske generalister, der ved, hvordan ting skal sættes sammen, og som går forrest og er proaktive.”


Hvem har ansvaret for efteruddannelse?


Hvad med efteruddannelse?

”Jeg synes faktisk, at det er deres eget ansvar at holde sig oppe på deres job. Det står i deres kontrakt, at de selv har et ansvar for at efteruddanne sig og holde sig orienteret om, hvad der sker. Og vi betaler selvfølgelig.”


Zvi Goldstein fortæller videre, at medarbejderne ofte tager til konferencer, bl.a. den årlige WebSummit konference i Portugal for at holde sig opdaterede.


”Og jeg synes også, at IAAs uddannelser som f.eks. Marketing Management og Digital Excellence giver god mening, netop fordi det er på strategisk niveau, uddannelserne foregår,” siger Zvi Goldstein.


Fakta:

Interflora har tre bureausamarbejder: & Co, Responsive og Mediacom.

Zvi Goldstein har været hos Interflora i tre år, og blev sidste år partner i den danske del af forretningen.

127 visninger