Marketing som spydspids i den 4. industrielle revolution

Marketing som spydspids i den 4. industrielle revolution

Digitalisering af markedsføring griber ind i hele virksomhedens organisation, hvor næste skridt er IIoT, Industrial-Internet-of-Things, som mange ser frem til som “ Den 4. industrielle revolution”. Nye forretningsmodeller er på vej.



Af Fagleder Kirsten Dinesen


Marketingafdelinger er ofte de første til at drive nye teknologier ind i virksomheder.

Derfor er forståelse af teknologi afgørende for at kunne bidrage til hele virksomhedens udvikling. Omvendt er det fra teknologivirksomheder, vi ser nye tanker om, hvad en virksomhed er - og skal leve af.


I forbindelse med at jeg deltog i en marketingkonference i USA, var jeg også på en speciel innovationstur til teknologivirksomheder. Midt i Nevadas ørken ligger der en hyperspecialiseret teknologivirksomhed med rødder til det danske. De er specialister i IIoT - at udvikle digitaliseret Internet-Of-Things løsninger til industrien. Virksomheder som AMI, der er ledet af danske Henrik Laursen, udvikler både teknologien til industrivirksomhederne og rådgiver om udviklingen af nye forretningsmodeller.


"Vi er en form for telefonselskab for industrivirksomheder, fortæller stifteren David Drake fra AMI. "Det starter ofte i marketing. F.eks. havde Danfoss i USA det problem, at man ikke vidste, hvor de solgte pumper endte, fordi de blev solgt via distributører. Med et IIoT løsning, der kort fortalt er et simkort i hver pumpe, kunne man få en helt anden kontakt til slutbrugerene - og viden om hvordan produktet blev brugt", fortæller han.


Den type data kan være guld værd, naturligvis for markedsføring - men også aftersales; hvor ofte skal de skifte filtre eller udviklingsafdelingen; hvordan skal vi udvikle pumperne i fremtiden, skal vi udvikle produkter til specielle brancher - og naturligvis til marketingafdelingen. Med en IIoT løsning får man helt andre data, der kan være afgørende både for segmentering af relevante budskaber - og for f.eks. geografisk targetering.


Ting som en service

I en visionær teknologivirksomhed som denne er det også her, man diskuterer og arbejder med fremtidens forretningsmodeller. Virksomheden AMI hjælper ikke kun virksomhederne med at skabe den fysiske IIoT løsning - men også med at udvikle nye forretningsmodeller.


"Vi er i gang med den 4. industrielle revolution, fortæller David Drake og fortsætter:

"Alle kender SaaS, Software-as-a-Service, hvor man “abonnerer” på en software. Mange er i gang med at udvikle Product-as-a-Service, f.eks. at man har en app, der forbinder produktet til kunden, og gennem app’en får en masse data om kunden. Et område, der udvikler sig helt enormt inden for Fin(ancial)Tech. Det næste bliver TaaS, Things-as-a-Service, hvor vi ikke ejer noget, men gerne vil bruge ting som en service. Vi ser det i bilindustrien, hvor avanceret abonnements- og leasingmodeller erstatter bilkøb. Men næste skridt er helt klart inden for B2B, hvor maskiner bliver en service", siger han.


Kunderejsen - som en service

David Drake har en interessant pointe, når han siger:

- Se på din nuværende forretningsmodel og dine produkter. Alt hvad du gør, kan blive en service. Spørgsmålet er hvad og hvordan.


Det er jo en udfordring, alle marketingprofessionelle kunne tænke på vegne af deres virksomhed. Hvilke elementer i kunderejsen kan være en service? Eller hvilke produkter kan være en service?


0 visninger