Internet of Things ræser afsted

Internet of Things ræser afsted

Opdateret: 5. apr. 2019



Internet of Things (IoT) gør det muligt for ting at tale sammen via internettet. IoT kommer til i stigende grad at gøre forbrugerens liv lettere, og det betyder også, at kunderejsen bliver langt mere relevant og intelligent. ‘Dumme ting bliver smarte’’, som Executive Director hos Magnetix Linked by Isobar Thomas Sofienberg siger.



Af Anne Marie Løkkegaard


Din tandbørste er ikke længere bare din tandbørste, men en intelligent ting, der kan interagere trådløst med sin omverden. Dit køleskab kan fortælle, om der mangler mælk, og du træder ind i nye virtuelle verdener. IoT har meldt sin ankomst.


Kunderejsen bliver mere relevant

“Vores kunder vil opleve en helt anden interaktiv verden, og vi får muligheder for at samle en masse data op om dem. Det vil gøre kunderejsen meget mere relevant for kunderne, og det vil føre til stærkere relationer og i sidste ende salg - hvis vi forstår at udnytte det,” siger Thomas Sofienberg.

Internet of Things (IoT) gør verden forbundet og får ting til at snakke sammen via internettet. Det er såkaldt maskine-til-maskine kommunikation, der via IoT sensorer og aktuatorer tilsluttet trådløst netværk genererer en masse data. Mulighederne virker uendelige, og forbrugerne vil i stigende grad tage teknologien til sig. Det vil påvirke marketingafdelinger verden over. Til det bedre, hvis du spørger Thomas Sofienberg.

“Vi får mulighed for at nudge kunden og tappe ind i deres livsstil og behov nærmest før, de selv opdager det. Hvis vi fx. kan se på dit forbrug af mælkeprodukter via dit køleskab, så kan vi følge med i, om du skal lave abonnementspakke på mælk, fordi Nemlig.com kender både dit indkøbsmønster og adfærd. På samme tid kan vi tilbyde dig billigere indkøb og gøre os super relevante. Customer care-delen er her meget interessant, “ siger han.


Interaktiv cykelplatform

Thomas Sofienberg nævner et eksempel på, hvad IoT med succes har budt på af nye produkter.

“Zwift er et stykke software udviklet i USA. De bruger elementer fra gamification og bluetooth til at skabe en virtuel og social cykelplatform. Med ét har de gjort alle hometrainers interaktive, bygget et virtuelt univers og koblet hele cykelverden sammen, uanset om du sidder i kælderen i Odense eller Dubai”, siger han og fortsætter:

“Zwift vokser med 20.000 brugere om måneden og er massivt udbredt i hele verden nu.

Det skyldes, at de har taget fat i et konkret problem: folk, der cykler, hader vintersæsonen og elsker sommersæsonen. Ved ibrugtagen af IoT-teknologien giver de cykelfolket en mulighed og motivation til at stå op om morgenen kl. 06 og cykle. Og du cykler nu med ti amerikanere eller fem australiere, og chatter, mens du er på “landevejen” i New York og London,” siger Thomas Sofienberg.


Teknologien skal identificere et behov

IoT er en teknologi med mange perspektiver, men ikke alle produkter, der er blevet udviklet med den banebrydende teknologi, er lige brugbare. Mange vil huske Google- brillen, som ikke har fået mange ben at gå på i den brede forbrugergruppe.

“Google Glass er et godt eksempel på, at der er en super avanceret teknologi i brillerne, men til hvad nytte? Der er et batteri, en processor som kan omsætte data i et lukket kredsløb, en gps, et kamera, en prisme, højtalere - men har man tænkt helt lavpraktisk på, hvad det er, vi faktisk skal bruge det til? Hvilket behov dækker det? Det er et innovativt eksperiment, som ikke har nogen use case ude i virkeligheden. Folk prøvede det af og blev anset som mærkelige, for det svarer jo til at gå og videofilme alt, man møder på sin vej. Det ville nok ikke være gået i dag med GDPR,” siger Thomas Sofienberg og griner.


Datasikkerheden er den store udfordring

Med de mange data, som IoT teknologien stiller til rådighed, tårner en væsentlig udfordring sig op: datasikkerhed. For med den nye europæiske databeskyttelseslovning (GDPR) er der kommet krav til databehandling. Forbrugeren skal beskyttes, og virksomhederne skal følge den nye lovgivning.

“Samsung og Siemens opsamler allerede en masse data om os. Et Smart TV er koblet på internettet, og det identificerer Samsung (ved vi), så kan de kigge på dit forbrug. De vil nok ikke sige det officielt, men så længe de ikke har førstepartsdata, er det vel også ok. Dog er der gråzoner. Rigtig mange af de store teknologivirksomheder har mange data på os. De bliver nødt til at gøre sig grundlæggende etiske overvejelser om at behandle dem korrekt,” siger han.


Giganternes kamp

Fremtiden tilhører den teknologigigant, som vinder ræset om den teknologiske infrastruktur, der bliver den dominerende. Ligesom VHS vandt over Betamax, vil der stå en vinder tilbage, der kommer til at dominere forbrugernes valg.

“Google er godt på vej, og mon ikke det er dem, der ender med at vinde. De lancerede Google Home som er et godt IoT-eksempel. Google Homes primære funktion er at forbinde dine devices med indbygget IoT på tværs af de platforme, de nu er kodet op i,” siger han.


En større rolle

IoT kommer til at spille en større og større rolle i vores liv:

“Ved hjælp af IoT kan vi snart nemt gøre vores dørlåse i huset i stand til at kommunikere med telefonen. Er døren låst, hvem er hjemme, skal jeg låse nogen ind, etc.? Mulighederne er uendelige.”


DEFINITION 1:

Maskine-til-maskine-kommunikation (M2M).

DEFINITION 2:

Fysiske objekter som indeholder indlejret teknologi der kan

kommunikere og ændre intern status eller påvirke eksterne

omgivelser.


87 visninger