Digitalisering kræver plads og sikker oppetid

Digitalisering kræver plads og sikker oppetid

Opdateret: 24. jan. 2019

Mængden af data, der bliver indsamlet til markedsføring, vokser og vokser. Det kræver enorme dataressourcer ikke kun for at opbevare data, men også for at sikre, at alt virker hele tiden. Derfor vokser eksterne datacentre sig større og større som det CO2 neutrale super datacenter Switch - vogtet af militært uddannede veteraner med maskinpistoler.



Af Kirsten Dinesen


Switch er en af verdens første og største datacentre. For mængden af data vokser især i en tid, hvor datadreven marketing kombineret med IIoT er med til at få verdens mængde af indsamlet og opbevaret data til at eksplodere i de næste år.


I princippet er Switch et avanceret lager, hvor man kan putte sine servere ind. Kundernes data er deres, og dem forholder firmaet sig ikke til. Det er kundernes ansvar - også at beskytte sig mod hackere. Repræsentanter for firmaet omtaler selv kunderne som “lejere” - og fuldstændig som et shoppingcenter, der betegner store lejere som “anchor tenants” får eBay og Disney den samme betegnelse her: de lejer plads i skabe - og placerer selv deres servere i det. Switch står kun for at sikre en hurtig og stabil forbindelse til internettet. Derfor er alting også koblet til ekstra strømforsyning, nødgeneratorer osv. De lover 100% oppetid og 100% konnektivitet.


Sikker oppetid

I forhold til IoT, IIoT og bare helt almindelig e-handel, er oppetid, hastighed og sikkerhed helt afgørende. Derfor er virksomheder som Switch et nyt stort vækstområde.

Switch har et entydigt fokus på “oppetid” og hastighed. Derfor kan de håndtere store DDoS angreb, der vil få de fleste servere til at synke i knæ. Systemet kan håndtere enkeltangreb i størrelsesordenen 300 gigabit-per-sekund og 220 millioner packets-per-sekund. Det er en teknologi og en datakraft, som de færreste, selv store selskaber, har rådighed over. De giver det eksempel, at Mickey Mouse Club ofte udsættes for DDoS angreb.


Læs mere om, hvordan data om kunderne er blevet en risikofaktor for virksomheder i artiklen Data fylder og er en risiko.


Men en lige så stor risiko er terrorangreb, tyveri af servere eller naturkatastrofer. Med sin placering midt i ørkenen med en minimumsrisiko for jordskælv i området, er det rimelig sikkert. Hele 77 militære veteraner og politimænd går rundt med maskinpistoler og passer på det hele. Hvert et skridt følges både med overvågningskameraer og to vagter. Man kan ikke åbne to døre på en gang - og der er naturligvis koder ved alle døre.



77 veteraner og ex-politimænd holder vagt, fuldt udstyret med våben.

Simpel forretningsmodel bygget på et “smart move”

Switch forretningsmodellen er relativt enkel: det er udlejning af plads og nem adgang til de største kabler, der forbinder al datatrafik i USA. Stifteren Rob Roy så en mulighed ingen andre så, da energigiganten Enron kollapsede. Han var faktisk den eneste, der bød på den auktion, hvor Enron i 2002 solgte deres datacenter, der lå lige oven på, det største internet backbone i USA.


I 2008 stod det første Switch Supernap center færdigt, pakket med teknologi - til at opbevare teknologi. Hvis man gerne vil have tal på, hvor mange trillioner bits og bytes det handler om, så se hjemmesiden her.


Totalt CO2 neutrale

Mange tror, at Googles datafarme er de førende, når det gælder solenergi og CO2.

Men faktisk er det Switch, der som pioner inden for branchen sætter standarden.

De er 100 pct. CO2 neutrale, blandt andet gennem en smart teknologi og byggemåde, der sikrer, at serverne afkøles effektivt. Det kan man bl.a se i denne film.


Designet udtrykker virksomheden

Både organisatorisk og visuelt er virksomheden usædvanlig. Man mærker bogstaveligt talt stifterens vilje og tanke, fra farverne på alle elementer - til den branding af virksomheden.


Når emnet er sikkerhed, er farverne rød, blå, sort og grå gennemgående. Alt er i præcis den samme farve. Der er ingen overflødig dekoration - for alt kommunikerer.

Når en lampe skifter farve, når et rum har en bestemt farve, er det et signal om, hvor vi er. Selv arkitekturen udstråler sikkerhed. Metalplader, store bolte der fastgør alting.



Det siger sig selv, at man ikke må fotografere i et højsikkerheds område - men et enkelt snapshot af en brøkdel af anlægget viser lidt om, hvor stort det er.

Stifteren er i udpræget grad en mand, der mener, at man skal “pay it forward”. Så ud over at repræsentere alt det bedste inden for medarbejderpleje, diversitet, ligestilling osv. har han naturligvis etableret et nyt innovationscenter. Læs mere her.


Læs mere om IIoT og marketing i artiklen Marketing som spydspids i den 4. industrielle revolution.


Artiklen er et resultat af en marketingkonference i USA, hvor fagleder Kirsten Dinesen var på en speciel innovationstur til teknologivirksomheder.




52 visninger