Digitale nyheder får stadig større dominans

Digitale nyheder får stadig større dominans

Opdateret: 19. apr. 2018

Reuter har netop udgivet en rapport om Digital News baseret på en undersøgelse gennemført af YouGov.


Rapporten tager temperaturen på den digitale nyhedsformidling i 36 lande i Europa, Amerika og Asien, hvilket giver et godt sammenligningsgrundlag for de danske tal.

De nye udviklingstal er vigtige at studere – for de viser tydeligt behovet for til stadighed at tilpasse strategien til det nye marketing paradigme.

Smartphones er vigtigste device



Forbrugernes brugen af smartphones som primær nyhedskilde er nu over 50%. Specielt trenden for desktop skærmen er stærkt nedadgående – og tablets ser ud til at have nået deres ”naturlige” niveau.

God digital information er penge værd



Betalingsvilligheden for nyheder på nettet er stigende. 15% i Danmark abonnerer på nyhedstjenester. Det rækker dog kun til en tiendeplads i Europa.

Forbrugerne bestemmer selv, hvad de vil påvirkes af – og tager aktiv action for at undgå uønsket reklame



Mere alvorligt for marketingbranchen er brugen af adblockers, som begrænser mulighederne for at komme i kontakt med forbrugerne gennem de nye kanaler. Næsten en fjerdedel af danskeren har installeret adblockers, og ser vi på udviklingen i andre lande, er det næppe slut på det niveau.

De sociale mediers styrke vokser

Rapporten understreger den store betydning, de sociale medier har fået. Når det gælder troværdighed scorer de ualmindeligt højt. For facebook vurderer 39% af forbrugerne troværdigheden for nyheder som akkurat og troværdig, mens samme kriterie for Ekstra Bladet kun ligger på 8%


/Donald Nekman

0 visninger