3 faldgruber i Content Marketing

3 faldgruber i Content Marketing

Alle ved, at content, content, content er vejen frem. Men produktionen af spændende historier stiller nogle udfordringer op, man bør overveje, inden man kaster sin virksomhed ud i nye content-eventyr. Content Marketing-specialist Joakim Ditlev giver dig her de tre vigtigste faldgruber i Content Marketing.


Af Anne Marie Løkkegaard


Hvad svarer man chefen, der gerne vil se resultater og få Content Marketing-toget frem hellere i går end i dag? Du kan med fordel gøre chefen opmærksom på, at Content Marketing kræver tålmodighed, og at der ikke er en lige motorvej hen imod gyldne konverteringer.


1: Tro ikke på quick fixes

Ifølge Content Marketing-specialist og underviser på IAA Uddannelserne Joakim Ditlev er faldgrube nr. 1, at marketingmedarbejdere forventer, de hurtigt kan skabe resultater med deres content. Men tålmodighed er meget essentiel.


“Ud fra de cases jeg har været involveret i, og hvad jeg hører i branchen, så tager det mellem tolv og atten måneder at se resultater. Man ser rimeligt hurtigt resultater i form af mere søgetrafik, og at folk åbner nyhedsbrevet, men det er ikke hårde konverteringer, der umiddelbart tilfredsstiller forretningen,” siger han.


Man skal forberede forretningen på tidsperspektivet og ikke sætte forventningerne for højt fra starten.

“Du skal satse på nogle blødere konverteringer. Det kunne være at bygge nyhedsdatabasen op, hvor man skaber en relation til folk i den forventning, at de på et tidspunkt skal bruge vores varer. Det er succeskriteriet på den korte bane, “ siger Joakim Ditlev.


Det er nødvendigt at skabe en plan, et dokument, hvor du får ledelsen med på, hvad der skal gøres. Der skal være et langsigtet mål med virksomhedens indsats, der er i tråd med den overordnede strategi i organisationen.

“Det nytter ikke noget, at vi i næste måned, hvor det ikke virker endnu, dumper projektet. Der skal være noget commitment bag, og det er nemmest at gøre, hvis man har lavet en dokumenteret plan, en strategi.”


2: Undervurdér aldrig samarbejdet på tværs af virksomheden

Det kan være fristende for marketingafdelingen at tage Content Marketing-arbejdet ud over stepperne i en vis fart, men Joakim Ditlev pointerer, at det er afgørende at have hele organisationen med. Faldgrube nr. 2 er, at man glemmer samarbejdet.

“Content Marketing-indsatser kan medføre en kulturændring ikke blot for marketingafdelingen, men også for resten af virksomheden. Du skal have husets specialister til at bidrage. Måske ved kundeservice alt muligt om de produkter, som folk spørger om, når de henvender sig første gang. Men man har sjældent hele den faglige indsigt, når man sidder i marketingkontoret.


En udfordring kan være, at der tit er forskellige KPI’er på tværs af afdelinger.

“F.eks. kan marketing og kundeservice modarbejde hinanden, fordi de har forskellige KPI’er. Kundeservice kan have det sådan, at de helst ikke vil tale med kunderne, fordi kunderne skal være så selvhjulpne som muligt, og det koster penge hver gang, man har kontakt. Men marketingfolkene vil gerne have dialogen - de kan jo lægge en kundeserviceafdeling ned, hvis de har opfordret kunderne til at tage kontakt,” siger Joakim Ditlev.


3: Glem ikke at tale med kunderne

Hvad er godt content? Ja, et svar kunne være at godt content tager udgangspunkt i kundens behov. Man skal forudse, hvad kundens behov er, før de selv ved det.

Joakim Ditlevs faldgrube nr. 3, er at man glemmer at tale med kunden.

“Et skræmmeeksempel på, hvordan målgruppen er helt diffus, er inflight magasiner. De skal ramme et internationalt publikum, dem der er på vej på charterferie og business travellers. Det bliver en gang mudder - det er jo ikke relevant for nogen. Content skal være relevant,” siger Joakim Ditlev.


“Man skal gå ud og snakke med sine kunder. Og hvis man ikke har direkte adgang til dem, så skal man snakke med dem, som har; sælgeren eller kundeservice i receptionen. Så skal man afprøve at lave indhold om det, folk snakker om. Det er også en god idé at lave kvalitative interviews eller surveys, så man kan pinpointe kundens behov,” siger han.


Joakim Ditlev underviser på IAA Digital Excellence og IAA Omnichannel Marketing-uddannelserne. Han har arbejdet med Content Marketing siden 2008. Udover at være partner i konsulentvirksomheden Messbar er han ejer af Content Marketing DK. Han er desuden medforfatter på Content Marketing Bogen og har skrevet mere end 200 blogindlæg om emnet.


0 visninger